Zápis do první třídy

V tomto článku se dozvíte, co by měly děti zvládnout k zápisu do první třídy a jak jim v tom pomoci. Zápis do první třídy je pro dítě důležitý životní krok. Nejde ale jen o to, jestli pozná písmenka nebo dokáže spočítat jablíčka na obrázku. Školní zralost zahrnuje celou řadu oblastí – od správného držení tužky přes soustředění až po schopnost vyjádřit se nebo pochopit prostor kolem sebe. A právě v těchto oblastech můžeme děti dobře podpořit – hravou a nenucenou formou, například pomocí pracovních listů.

Náhled pracovních listů pro předškoláky ZDARMA najdete na konci tohoto článku.

Grafomotorika

Dítě, když přechází ze školky do školy by mělo mít dobře uvolněnou ruku, správný úchop tužky a schopnost vést plynulé čáry. K tomu pomáhá kreslení vlnovek, smyček, čar, ale také vybarvování obrázků a spojování bodů. Grafomotorické pracovní listy pomáhají tyto dovednosti rozvíjet postupně – od jednoduchých linií po složitější tvary.
TIP: na začátku uvolňování postačí, když do plechu nasypete mouku a dítě pomocí prstíku bude kreslit různé čáry do mouky.

Zrakové vnímání

Děti by měly zvládnout porovnávat obrázky, hledat rozdíly, rozpoznat, co do řady nepatří. Také by měly děti mít dobrou koordinaci oko-ruka. Jinými slovy - oko něco sleduje a ruka na to reaguje. K této technice patří například spojování bodů, obkreslování tvarů, vybarvování podle vzoru, vedení čáry v bludišti, skládání obrázku z částí, dokončit vzor. Zrakové vnímání je základ nejen pro čtení a psaní, ale i pro matematiku.
TIP: Nakreslete vedle sebe 4 tečky a čárou je různě spojujte. Dítě by to podle vzoru mělo zopakovat.

Sluchové vnímání

Sluchová percepce pomáhá dítěti vnímat a rozlišovat zvuky ve slovech – poznat první a poslední hlásku, tleskat slabiky, rozeznat rým. To jsou důležité předpoklady pro zvládnutí čtení. Cvičení na sluchové vnímání by měla být součástí každé přípravy na školu.
TIP: Postavte se za dítě a začněte vyťukávat rytmus (stačí pro začátek 2-4x ťuknout) a dítě by to mělo zopakovat aniž by vás vidělo.

Rozvoj řeči a témat

Dítě, které umí vyprávět příběh, popsat obrázek nebo srozumitelně říct, co chce, má ve škole velkou výhodu. Rozvoj slovní zásoby, porozumění větám a schopnost vést dialog jsou klíčové pro porozumění zadání i učení obecně. Pracovní listy zaměřené na povídání, popisování nebo přiřazování slov k obrázkům pomáhají tyto schopnosti posilovat.
TIP: Přečtete krátkou pohádku dítěti, třeba před spaním a nechte jej svými slovy popsat o čem byl děj.

Logické myšlení

Logické myšlení znamená, že dítě rozumí souvislostem, umí hledat pravidla, třídí, porovnává a přemýšlí nad tím, co dává smysl. Je to základní kámen nejen pro matematiku, ale i pro řešení problémů v každodenním životě.
Předškolní děti si logiku osvojují přirozeně – hrou, pozorováním a zkoušením. Dospělí jim mohou pomoci tím, že jim dávají prostor pro objevování a nenápadně kladou otázky typu:
„Co se stane, když…?“
„Co sem nepatří a proč?“
TIP: Řekni dítěti 4 věci (například 3 věci do kuchyně a pak jedno zvíře) dítě má určit, co do řady nepatří a proč.

Matematické představy

Předmatematické dovednosti jsou základy matematického myšlení, které si dítě osvojuje ještě dřív, než se začne učit počítat „školním způsobem“. Dítě by mělo mít základní představu o číslech a množství. Nemusí znát všechny číslice, ale mělo by rozumět pojmům jako více–méně, první–poslední, stejné–různé. Umí třídit předměty podle velikosti nebo barvy a chápe jednoduché vztahy mezi nimi.
TIP: Vezmi předměty různé velikosti a nechej dítě je seřadit od nejmenšího po největší.

Prostorové představy

Prostorové představy znamenají, že dítě chápe vztahy mezi předměty v prostoru – kde se co nachází, co je vpředu, vzadu, nahoře nebo vpravo. Zní to jednoduše, ale pro dítě je to složitá dovednost, která se rozvíjí postupně od útlého věku. Tato schopnost je naprosto klíčová nejen pro běžnou orientaci (např. najít cestu, odložit věc na správné místo), ale také pro čtení, psaní a matematiku. Dítě by mělo vnímat tvary a jejich vlastnosti (např. kruh, čtverec, trojúhelník), poznává rozdíl mezi plochou a prostorem a dokáže tvary popsat nebo s nimi manipulovat. Úkoly najdete i v mém materiálu Pochopení textu.
TIP: Dítě má podle pokynů umístit balonek „vedle židle“, „pod židli“.

Soustředění a pozornost

Každý prvňáček musí vydržet chvíli pracovat v klidu, poslouchat pokyny a dokončit zadaný úkol. Navíc by měl být schopen si zapamatovat více úkolů. Například "dokresli polovinu obrázku a pak celý obrázek vybarvi".
TIP: V mém materiálu Úkoly pro předškoláky trénuji pozornost dětí pomoci obrázku. Dětem pouze 1x přečtu zadání úkolu a dítě by mělo zadaný úkol bez doptávání se splnit. Těžší varianta je, kdy jsou v jedné větě úkoly dva.

 Nemusíte děti učit jako ve škole. Úplně stačí pár minut denně s pestrými pracovními listy, které podporují jejich přirozený vývoj a motivaci. Dítě si formou hry nenásilně osvojuje všechny potřebné dovednosti, buduje si zdravé sebevědomí a chuť poznávat.

Nemáte prostor nebo nápad vymýšlet úkoly pro své předškoláky?

Na mém e-shopu najdete zpracované Úkoly pro předškoláky , které jsou vytvořené přesně s tímto cílem – rozvíjet všechny důležité oblasti zábavnou a přístupnou formou.

ZDARMA PRACOVNÍ LISTY K ZÁPISU DO PRVNÍ TŘÍDY